Vi shoppar allt mer och mer online, vilket även gör oss till måltavlor för bedragare. Något som är vanligt är bluffmejl och SMS. Deras metoder blir allt mer sofistikerade och svårare att särskilja från de riktiga erbjudandena. Därför har vi sammanställt några enkla tips som du kan följa för att göra det svårare för bedragaren att lyckas med en id-kapning.
1. Aktivera Bank-ID på Klarna
Om du handlar på en sida som erbjuder betalning via Klarna kan du även kräva att Klarna ska begära verifiering av köp via Bank-ID. Du ställer in det under ”inställningar” på ditt Klarnakonto. Klicka även ur att ditt personnummer och/eller e-postadress fylls i automatiskt. På så sätt gör du det svårare för någon annan att handla på ditt personnummer med Klarna som betalningsmetod.
2. Handla från säkra hemsidor
När information skickas på internet görs det antingen helt öppet och läsbart, eller krypterat där informationen inte är läsbar för en tredje part. För att det ska vara krypterat kan du kontrollera att webbsidans adress börjar med https och inte bara http. Många webbläsare markerar även detta med ett hänglås i adressfältet.
3. Handla på etablerade sajter
Är det första gången du ska handla från webbplatsen? Sök efter information och recensioner om företaget på Google eller på allabolag.se. Om något verkar skumt med företaget är det bättre att ta det säkra före det osäkra och handla någon annanstans.
4. Klicka inte på länkar i okända e-postmeddelanden
Se upp för e-postmeddelanden och SMS som uppmanar dig att klicka på länkar – även om det verkar komma från din bank, vårdcentral eller Postnord. Framförallt om det är för varor eller tjänster du inte känner till. Tänk på att banken, vårdcentralen och posten aldrig kommer ringa, SMS:a eller skicka e-post till dig med en uppmaning att du behöver betala in mer pengar för att få ditt paket eller verifiera dig med pinkod eller Bank-ID. Blir du osäker ska du googla upp telefonnumret till exempelvis banken och ringa dem direkt och fråga om ärendet.
5. Säg inte ditt personnummer högt i butik
Har du fått frågan om du är medlem när du handlar i en butik? Istället för att säga personnumret kan du lämna fram ditt ID-kort eller skriva ner det på en lapp som du visar för kassabiträdet. På så sätt kan du minska risken för att någon kan snappar upp personnumret i kön.
6. Sätt lås på brevlådan
Ett vanligt sätt för bedragare är att beställa saker i ditt namn och sedan gå och fiska upp avi:n från din brevlåda. Sätt ett lås på din brevlåda så att det bara är du som kan komma åt din post.
7. Spärra adressändring
Spärra din postadress så att ingen annan än du kan adressändra, eftersända eller lagra din post. Annars kan bedragare beställa saker i ditt namn som levereras till din ”nya” adress, vilket kan ta tid innan du upptäcker det. Om du spärrar din postadress får du ett meddelande via sms och e-post om någon försöker ändra dina uppgifter.
8. Få hjälp att bestrida fakturor och kartlägg brottet med UC ID-Skydd
Med UC ID-Skydd kan vi bevaka dina personliga uppgifter på internet, som till exempel ditt betalkortsnummer, passnummer och personnummer. Om dina uppgifter hittas meddelar vi dig direkt via e-post eller SMS och ger dig rekommendationer om lämpliga åtgärder. Vi meddelar även om dina uppgifter hos UC ändras, till exempel vid en adressändring eller kreditupplysningar för varor som du inte beställt. På så sätt kan du upptäcka ett bedrägeri i tid och minska eventuellt ekonomiska skador.
I UC ID-skydd ingår även assistanshjälp dygnet runt och försäkring för kvarstående skuld samt vid rättstvister. Skaffa UC ID-Skydd idag!