Vad är BankID och bedrägerier kring BankID. En typ av bedrägerier som ökar med snabb takt är telefonbedrägerier med BankID. Se exempel på hur bedragaren går tillväga och hur du skyddar dig här!
BankID är en e-legitimation och är som andra ID-handlingar en personlig värdehandling. På samma sätt som du kan identifiera dig med pass, körkort eller ID-kort kan du legitimera dig med e-legitimation som BankID, skillnaden är att du gör det digitalt. Tyvärr ökar bedrägerier kopplat till BankID. Dataintrång, urkundsförfalskning och olovlig identitetsanvändning är alla exempel på olika bedrägerier som kan innehålla kapning av BankID.
En typ av bedrägerier som ökar med snabb takt är telefonbedrägerier med BankID. Det kan vara en person som ringer och utger sig att vara från din bank eller en myndighet. Du ombeds att logga in på ditt BankID eller att ladda ner ett nytt BankID. I flera fall har telefonnumret varit identiskt med den riktiga bankens och det blir då extra svårt att veta om samtalet är ett försök till bedrägeri. Om en bedragare lyckas logga in är dina bankkonton i fara och bedragaren kan också beställa nytt BankID till sin egen dator eller mobiltelefon fast i ditt namn.
Kontakt kan även tas med dig genom sociala medier där någon agerar genom en väns konto som blivit hackat. Ofta har vännen råkat ut för trubbel och du uppmanas att hjälpa till genom att logga in på BankID eller genom att lämna ut din kod. Andra sätt är att företag kontaktar dig via e-post för att informera att ditt användarkonto är spärrat eller att du har fått virus. För att avhjälpa problemen blir du ombedd att identifiera dig med BankID, lämna ut din kod eller på något annat sätt verifiera dina användaruppgifter. Bedragaren kan också öppna ett BankID i ditt namn och komma åt dina bankkonton och e-tjänster med hjälp av förfalskad legitimation. Varken bank, myndigheter, polis eller företag som erbjuder BankID tar kontakt via telefon eller e-post för att be dig logga in på BankID eller ladda ner ett nytt.