Frågor och svar om betalning & uppsägning

 

Tjänsten UC ID-Skydd säljs som abonnemang med 12 månaders bindningstid. Därefter löper tjänsten på månadsbasis med 1 månads uppsägningstid.

Tjänsten Kreditkollen säljs som månadsprenumeration utan bindningstid.

Första månadsbetalningen dras från ditt betalkort när du beställer tjänsten på minUC.se. Därefter dras månadsbeloppet per automatik från ditt betalkort varje månad på den dagen i månaden då du tecknade tjänsten.

Engångstjänsterna Min Upplysning och Mitt Kreditbetyg betalas med betalkort eller via Swish.

För att uppdatera dina kortuppgifter loggar du först in på minUC.se och i inloggat läge klickar du på den orange knappen uppe i höger hörn. Välj sedan Betalningar i menyn.

Här hittar du dina aktiva tjänster och vid varje tjänst finns (dina aktuella kortuppgifter) en knapp där det står Byt kort. Klicka på knappen och fyll i dina nya kortuppgifter. Klicka sedan på Registrera.

Notera att du behöver uppdatera korttuppgifterna vid varje aktiv tjänst som du betalar för. Om du har mer än en aktiv tjänst uppdateras alltså inte kortuppgifterna per automatik för alla tjänster.

Glöm inte bort att öppna ditt betalkort för internetköp. Det gör du via din internetbank eller i din bank-app i telefonen.

OBS! Ifall du har fått ett mejl eller sms där vi vill att du uppdaterar dina kortuppgifter, men inte har ett nytt kort eller ett kort som fortfarande är aktivt, ber vi dig att uppdatera kortet ändå med befintliga uppgifter. Detta är på begäran av vår leverantör av kortbetalningar och har med vissa krav och regler att göra.

Fakturorna tillhandahålls via vår fakturaleverantör Riverty. Om du har fått en faktura kan du kan se och hantera den i vår fakturaportal, där du också kan aktivera autogiro eller betala fakturan med Swish. För att aktivera autogiro, logga in med BankID och väl inne i portalen väljer du "Autogiro" under "Menu".

Den 4 oktober bytte vår fakturaleverantör namn från Arvato till Riverty. Därför står det ”Arvato Finance AB / AfterPay” i ditt BankID när du loggar in i fakturaportalen.

Du kan enkelt aktivera autogiro i vår fakturaportal. Logga in med BankID och väl inne i portalen väljer du Autogiro under Menu.

När autogirot blivit godkänt står det ”AUTOGIRO” på dina framtida fakturor.

För att säga upp din tjänst behöver du logga in på MinUC och i inloggat läge klicka på den orange knappen uppe i höger hörn. Välj Betalningar i menyn.

Här hittar du dina aktiva tjänster och vid varje tjänst finns en knapp där det står Avsluta. Klicka på knappen och följ stegen i rutan som visas på skärmen.

Avsluta-knappen syns inte om du har köpt tjänsten under de senaste 14 dagarna. Knappen blir synlig 15 dagar efter första köptillfället.

Hej👋
Vad kan jag hjälpa dig med?😊

Laddar